زهرا محمدی؛ ایوب اسماعیل نژاد نودهی
دوره 15، شماره 57 ، شهریور 1398، ، صفحه 83-96
چکیده
ساختار سازهای و فضای واکه ای از مهمترین ویژگیهای فیزیکی ﺁواهای گفتار محسوب میشود. بر اساس بررسی دنیل جونز واکهها در اغلب گونه های زبانی، ذوزنقه سنتی را تشکیل میدهند. در حالی که در ﺁواشناسی ﺁکوستیک بر اساس مدل پیترسون و بارنی (1952) با در نظرگرفتن ساختار سازهای واکه ...
بیشتر
ساختار سازهای و فضای واکه ای از مهمترین ویژگیهای فیزیکی ﺁواهای گفتار محسوب میشود. بر اساس بررسی دنیل جونز واکهها در اغلب گونه های زبانی، ذوزنقه سنتی را تشکیل میدهند. در حالی که در ﺁواشناسی ﺁکوستیک بر اساس مدل پیترسون و بارنی (1952) با در نظرگرفتن ساختار سازهای واکه ها (F1، F2) برای واکه های موجود در یک زبان یا یک گونه خاص زبانی، در دستگاه مختصات دکارتی فضای واکهای ترسیم میشود. به این ترتیب فضای واکه ای دو بعدی برای واکه ها به وجود میﺁید که شکلی نزدیک به ذوزنقه جونز دارد و تعداد این واکهها در گونه های مختلف متفاوت است. در زبان فارسی، فضای واکه ای متشکل از شش واکه /ᴂ/ ،/a/ ،/e/ ،/o/ ،/i/ ،/u/ است که این مجموعه برای گونه های شرق زبان گیلکی شامل 8 واکه /ᴧ/ ،/a/ ،/e/ ،/o/ ،/i/ ،/u/ ،/ə/ ،/y/ است. هر یک از واکه های مذکور براساس مقادیرF1, F2 به دست ﺁمده از نرمافزار پرت، به وضوح بر روی نمودار، جایگاه خود را مییابند و فضای واکه ای گویشهای مورد نظر را تشکیل میدهند.
زهرا محمدی؛ ایوب اسماعیل نژاد
دوره 13، شماره 51 ، اسفند 1396، ، صفحه 81-91
چکیده
در نظریه نشانهشناسی شعر مایکل ریفاتر با تکیه بر ساختارگرایی، توانش ادبی خواننده و واکنش او نسبت به متن سعی بر آن است تا شیوهای نظاممند از خوانش متن ارائه شود. در این نظریه دو شیوه خوانش مطرح است؛ ابتدا اشعار به دو شیوه خوانش دریافتی و خوانش ناپویا بررسی و واکاوی میشوند که در مرحله اول به جستجوی معنا و در مرحله دوم به دلالتهای ...
بیشتر
در نظریه نشانهشناسی شعر مایکل ریفاتر با تکیه بر ساختارگرایی، توانش ادبی خواننده و واکنش او نسبت به متن سعی بر آن است تا شیوهای نظاممند از خوانش متن ارائه شود. در این نظریه دو شیوه خوانش مطرح است؛ ابتدا اشعار به دو شیوه خوانش دریافتی و خوانش ناپویا بررسی و واکاوی میشوند که در مرحله اول به جستجوی معنا و در مرحله دوم به دلالتهای زبانی توجه شده است. در این شیوه خوانش، به بررسی ارجاع نشانهها به درونمتن و ایجاد شبکههای به هم پیوسته از نشانهها توجه میشود. روش پژوهش در این مقاله یادداشتبرداری و تحقیقات کتابخانهای است. کتاب نشانهشناسی مایکل ریفاتر(1998) منبع اصلی محسوب شده است. در مقاله حاضر، نخست رویکرد نظری ریفاتر معرفی و سپس بر مبنای آن خوانش مشهورترین دفتر شعری اخوان یعنی «زمستان» و مشهورترین شعر این دفتر نیز که«زمستان» نام دارد و به لحاظ تصویری بسیار غنی و نزدیک به سی تشبیه، کنایه، استعاره و نماد دارد بررسی میشود. پس از بررسی و تحلیل عناصر غیردستوری، به انباشتها، منظومههای توصیفی و شبکه ساختاری دست مییابیم. هدف این پژوهش تلاش برای خوانش دقیقتر و ژرفتر در شعر مورد نظر، با استناد به چارچوب پیشنهادی ریفاتر است.
ایوب اسماعیل نژاد؛ زهرا محمدی
دوره 11، 40-41 ، شهریور 1394، ، صفحه 5-16
چکیده
نشانه شناسی علمی است که به مطالعه انواع نشانه ها، نظامهای نشانه ای و ارتباطات آنها با یکدیگر به مثابه متن میپردازد. در نشانه شناسی لایه ای با بررسی ارتباط بین نظامهای نشانه ای تلاش برای خوانش معنا است. در این مقاله قصد بر این است تا از زاویه ای نشانه شناسانه به خوانش بررسی دلالتهای ضمنی در فیلم مرثیه ...
بیشتر
نشانه شناسی علمی است که به مطالعه انواع نشانه ها، نظامهای نشانه ای و ارتباطات آنها با یکدیگر به مثابه متن میپردازد. در نشانه شناسی لایه ای با بررسی ارتباط بین نظامهای نشانه ای تلاش برای خوانش معنا است. در این مقاله قصد بر این است تا از زاویه ای نشانه شناسانه به خوانش بررسی دلالتهای ضمنی در فیلم مرثیه برف یا «شیوه نی به فر» از منظر نشانه شناسی لایه ای پرداخته شود. بدین ترتیب سکانسهایی از این فیلم برای بررسی نشانه شناختی انتخاب شدند. در این پژوهش سکانس های انتخابی نما به نما به لحاظ جنس رمزگانها بررسی میشوند تا به سوالهای اصلی پژوهش پاسخ داده شود. بررسی آماری این پژوهش حاکی از آن است که رمزگانهای پوشاک، فضاسازی، گریم و لهجه در نشاندارسازی متن سینمایی نقش عمدهای ایفا میکند و غالباً رمزگانهای فنی سینما عامل نشاندار شدن متن به لحاظ فرهنگی نیست. قابل ذکر است که رمزگانهای مذکور در تیپسازی شخصیتی نقش فعالی دارند و در جهت تایید دیگر این پژوهش، میتوان گفت رمزگانهای فضاسازی، حالت چهره، سطح معناشناختی، پوشاک و موسیقی در ایجاد دلالتهای ضمنی نقش عمده ای ایفا میکنند.